[Designpanel] Designthee in de drogist

  • Design
  • 22 sep 2015 @ 17:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • DesignpanelPackaging design

Etos ontwikkelde voor de theeliefhebbers een thuismerk kruidentheecollectie, die bestaat uit 7 biologische theemelanges. Opvallend hieraan zijn vooral de trendy verpakkingen, die niet misstaan tussen hippe merken als Clipper en Higher Living. Designbureau Millford ontwikkelde de verpakking. Elke smaak moest zowel duidelijk zijn eigen functie en smaak communiceren, maar de gehele lijn moest ook het gevoel van een ‘familie’ uitstralen. Millford ontwikkelde een karakteristieke verpakking, anders dan de klassieke theebox. Ook creëerde het bureau een design font exclusief voor de Etos thee, waardoor het product opvalt in de bestaande Etos productenlijn. Ons designpanel ziet dit design wel zitten.

Edwin Visser, directeur Sogood:

Eerste reactie is: het is net een modieuze tamponverpakking. Het roept direct associaties op met persoonlijke verzorging. Maar daar is Etos juist een sterk merk in. Daarom is het te prijzen dat Etos theeverpakkingen introduceert die breken met alle bestaande thee- en smaakcodes. Etos doet het op haar eigen manier, als een eigentijdse drogist, nu ook in de thee categorie. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat ze alleen in de eigen winkels verkrijgbaar zijn. Dat geeft vrijheid en die heeft Etos ten volle benut. Het zijn vrij forse verpakkingen, helder van kleur en rustig van opmaak, die natuurlijk op de beste hoogte gepositioneerd zijn. Dat knalt van het schap.

Het is te prijzen dat er afgestapt is van een standaard doosje. Elke verpakking heeft zijn eigen stand gekregen en door de gelaagdheid wordt je nieuwsgierig gemaakt. Er zijn maar weinig fabrikanten die dergelijke extra kosten willen maken om een concept te ondersteunen. Het openen en het zien van de verrassende binnenkant gaan onderdeel worden bij het ritueel van het dagelijkse gebruik. Zo krijgt de verpakking meerwaarde voor de consument.
Natuurlijk kun je kritisch zijn en je afvragen of de consument het direct zal begrijpen en oppikken. Wat voor smaak moet je nu verwachten bij ‘Love’ of ‘Harmony’? En zijn de ingrediënten nu niet te ondergeschikt geworden? Maar ‘kiezen vóór is kiezen tegen’ en de gemaakte keuzes krijgen nu een kans om zich te bewijzen. Ben benieuwd of de non-food Etos- taal aanslaat op het theeschap.

Rapportcijfer: 7

Steven de Cleen, strategy director Prouddesign:
Een aanwinst voor private label. Na de sterke restyling van het Etos logo, nu ook de theeën in een mooie verpakking met een sterke ‘uitpak-ervaring’. De symboliek is logisch en misschien wat voorspelbaar, maar door ze als venster te gebruiken ontstaat er een mooie verdieping. Er is aandacht aan besteed, dat voel je en dat zie. Een lekkere frisse uitstraling met veel wit en sprekende kleuren, die geen recht doet aan het mooie en natuurlijke van thee. Het biologisch aspect is ook ondergeschikt gemaakt waardoor het geheel voor mij iets teveel een met dame hygiëne uitstraling krijgt en zeker niet natuurlijk oogt. Maar het blijft een mooi dagelijks kadootje!

Rapportcijfer: 8



Stijn Braun, design director Mountain:
Een opvallende en toegankelijke verpakking. Aantrekkelijk door kleur, vorm en structuur. Het gebruik van wit is gewaagd en druist in tegen de gebruikelijke theebeleving en codes, maar oogt vernieuwend. Het boet hierdoor wel wat in op smaakappeal. Voorwaarde is ook dat de thee niet in de buurt van de maandverbandjes of zakdoekjes moet staan. Je zal maar misgrijpen. Het mist nu nog verbinding met de huidige Etos identiteit, maar als dit de eerste voortekenen zijn van een nieuwe stijl dan wacht ons nog veel goeds. Leuk logo overigens.

Rapportcijfer: 7

Marketeers versus designers
Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor dit designconcept?

Karlijne Bos, Pearle: 8
Bas Nadorp, Cinekid: 5
Marc van Eck, Business Openers: 7

Lees hun onderbouwing in MT 16, 2015.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken